k

Djuraffären

 

 

Det finns en liten djuraffär vid Magnus Ladulåsgatan precis vid slutet av hörnet. Den är lätt att missa om man inte bor på södermalm. Då och då brukar det slinka in en och annan liten kund, ibland med en söt liten hund som kompanjon.

 

Gatan utanför affären lyckas alltid samla på sig mer damm och avfall varje dag som slinker ner från alla håll och kanter. Om man inte är van vid innerstaden kan man hålla andan för att slippa damm och annat skräp. Mittemot djuraffären ligger Lidl. Dess skyltar ser man nästan vart man än befinner sig. Djuraffären som heter CKH ägs av en person som heter Carina. Vad CKH står för vet jag inte, kanske Carinas Katt och Hund?

 

I två veckor har jag vistas min tid på CKH. Lukten av torkade köttben och märgben är så insmort och lagrat från tak till golv att man nästan kvävs. Men hur hemskt det än är finns det ett litet rum bakom kassan som är fri från stanken, där inne brukade jag vara för det mesta.

 

I det lilla rummet bakom kassan brukar jag eller Carina koka nudlar. Spisen står på tolvan och vattnet kokar alltid över på några sekunder. Matoset från nudlarna brukar sprida sig och lägga sig som ett täcke i rummet, eftersom fläkten är ur funktion. Kylskåpet ekar tomt och kallt, där kan det ligga en halv gurka eller en ketchup tub och om man har tur finns det även lite yoghurt också.

 

 

Solljuset ser man inte så ofta. Dels för att affären har en stor tjock terrass ovanför och två beiga halvslitna höghus mittemot precis intill Lidl och täcker.

 

Men regn lyckas man däremot se nästan varje dag från fönsterdörren. Oftast då det är regn brukar det snåla med kunder.

 

 

 Carina som är min faster driver hela verksamheten själv och är egen företagare om man kan uttrycka sig så. Hon brukar oftast säga till mig när hon gör något jobbigt.

”När du blir stor vad du än gör, skaffa inte en egen affär”

 

Att ha en affär är väldigt slitsamt och ger dålig lön. ”Inge dans på rosor” är något som hon också väldigt ofta säger.

 

Hon har inga anställda utan jobbar själv med allt som jag nämnde tidigare. Att ha en anställd är alldeles för dyrt när man knappt har råd att ta ut lön till sig själv. Ibland önskade hon att hon kunde ha en anställd. Då kunde hon resa oftare och göra andra saker på sin fritid.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera<3:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback